söndag 2 december 2012

Vidare medurs runt Karibien

Efter en dryg månad kom så slutligen den måndag morgon i slutet av november då vi strax efter frukosten tog farväl av Tortugal Marina, Rio Dulce - Guatemala, och gav oss iväg på nya äventyr i Karibiens nordvästra farvatten.

Första etappen gick över insjön Golfete till Texan Bay marina där vi stannade två nätter för att med taxibåt åka ner till Livingstone vid flodmynningen och checka ut från Guatemala. Detta främst för att Livingstone inte har det bästa ryktet att stanna vid över natten samt för att kunna ge oss iväg i gryningen innan myndigheterna vaknat till liv och hinna norrut till en säker ankarplats i Belize innan mörkret. Det är fullt av rev och svårnavigerat där. Sjökorten över Belize är inte tillförlitliga då orkaner som drabbar kusten ofta ändrar på bottenlayouten.

Ännu en amerikansk dam, precis som på Tortugal, verkar driva marinan. En liten kul äldre tjej, Sandy, som pratade oavbrutet från morgon till kväll och var överallt samtidigt.

Stället har ett utmärkt kök och det blev middag på terrassen en bit upp i grönskan. Tyvärr med sällskap av moskiter vilka var lika hungriga som vi.

Nästa dag blev vi skeppade med marinans snabba "Lancha" ner till Livingstone. Sandy passade på att följa med för att proviantera till restaurangen. Det finns inga vägar i de här trakterna så alla har snabba eller långsamma båtar istället för bilar. Floden blir till praktisk motorväg för transporter av alla de slag.

Sandy

Lastkajen i Livingstone

Raul, agenten som ordnade våra tillstånd när vi kom hit i våras, fixade nu våra papper
för att få lämna landet legalt och segla vidare

Kommunalt tvätteri

Torkad fisk. Luktar jättegott i hela kvarteret!

Backpackerhotell

"Ryan Air"

Huvudgatan ner till flodmynningen

Stadshuset

Span på stan efter ett bra lunchställe

Ett bra lunchställe

med en liten kall till maten

Mångkulturellt

Livingstone är en levande liten stad. Bilar och vägar finns men endast lokalt. Inga vägar till och från stället och de få bilar som finns har kommit sjövägen med lastbåtar.

Sopbilen

Apoteket

Internetcafé

Tvättinrättning

Nästa morgon var vi uppe med tuppen och kastade loss. Solen hade precis gått upp och vi åt vår frukost i sittbrunnen under färden ner för floden. Det var helt stilla och fåglarna började vakna till liv.

Ett av många enkla men vackra hus längs Rio Dulce

Med fyren i ryggen på ostlig kurs över barriären vid flodmynningen
med endast någon dm under kölen

Nu blir vattnet salt igen och näckrosorna försvinner