tisdag 11 december 2012

Belize City

Efter en härlig seglats ut till en liten atoll nattankrade vi för att dagen efter fortsätta till Belize City. Inte för att stadsliv lockar men ett kort besök för att insupa atmosfären och se hur man har det i en för oss okänd stad är aldrig fel. Vi tog en tur runt ön och in i lagunen för lite fågelskådning och passade dessutom på att skaffa oss lite härliga myggbett att klia på under natten.
Det var första advent och vi gjorde vad vi kunde men den rätta stämningen ville inte infinna sig i den tropiska miljön trots att Redaren gjort sitt bästa och dekorerat sittbrunnen med kulört julbelysning från Kina inköpt på IKEA/Helsingborg för säkerhets skull.

Det blev filmkväll i kajutan istället när nattmörkret lagt sig och vi såg en prisbelönt dansk film om en släktmiddag med både erotiska inslag och en del andra skandaler. Varför den fått pris är vi inte begåvade nog att förstå. Som tur var hade vi både chips och chokladpraliner att trösta oss med.

Nästa dag regnade det och blåste småspik så vi var mer sugna på att jäsa på sofflocket med varsin god bok än att ge oss ut och slåss mot elementen. Allt har sin tid och efter ännu en natt var det bättre väder så vi beslöt oss för att sätta kurs mot Belize City

med hjälp av våra handritade sjökort. Det gäller att se upp med djupsiffrorna som är angivna i fot. Det går tre fötter på en meter så det är lätt att gå på grund om man av gammal vana tror att det är meter. Vår båt har ett djupgående på sex fot lika med en och åttio.

Hamnen i Belize City ligger i en flod och det är för grunt för segelbåtar med fast djup köl. I hamnen ligger det mest mindre seglande lokala fiskebåtar, småfärjor och taxibåtar. De större öarna ute längs korallrevet har regelbundna förbindelser flera gånger om dagen med stan.

Ryktet hade gett oss en vink om att det skulle finnas en ny marina några engelska miles sydväst om stan och när vi kom fram visade det sig vara helt sant. Vad värre var, var att det var för grunt även här då vi gick på grund mitt i inloppet och höll på att fastna för gott. Som tur är har vi ganska stark motor och lyckades backa oss loss utan assistans. Det var bara dynga så det gick inte hål på båten men i sådan är det lätt att sugas fast ordentligt. Vi blev visserligen varnade av två tyska segelbåtar som varit där och försökt komma in före oss men då jag inte litar fullt ut på okända tyskar skaffade vi oss egen berikande erfarenhet.
S/Y Job från Nederländerna kom strax efter oss men vände innan de också gick på grund. Vi slog våra kloka sjömanshuvuden samman och  nattankrade ihop i en halvskyddad men helt öde vik.
Enligt guideboken fanns det inga andra alternativ än att inte ankra framför staden då förhållandena med en kombination av krabb sjö, våldsamma tidvattenströmmar och dålig ankarbotten skulle förta nöjet av ett besök där. Ännu en gång ifrågasatte jag källans trovärdighet så vi ankrade framför staden nästa förmiddag. Mot förmodan fick jag rätt.

Det fanns nästan inte en krusning på den vackra turkosblå vattenytan, ingen märkbar ström och ankaret högg direkt så vi fick en trivsam och upplevelserik dag i Belize City. En liten lätt förmiddagsbris gav skjuts åt en gammal vacker Cutter från USA.

Det är en mångkulturell stad med tydligt koloniala inslag. Indiska tempel, engelska skolor och gamla vackra trähus.

Floden delar staden i två halvor vilka är förbundna av en gammal nitad svängbro tillverkad av den berömda ingenjörsfirman Babcox & Wilcox i Scotland 1732. Man har använt svensk järnmalm vilket förklarar att den fortfarande är i oklanderligt nyskick.

Det är rent och snyggt, folk är artiga, vänliga. hjälpsamma och det varnas i vår guidebok att det är en farlig stad i vilken det är väldigt lätt att bli både överfallen och rånad precis som i Malmö. Ännu en gång klarade vi att sätta oss i säkerhet och segla därifrån så småningom helt oskadda, dock överfallna men endast av snälla gatuförsäljare
En solbränd äldre gentleman spelade två trudelutter av Edward Persson för oss då vi berättade att vi kom från Skåne med segelbåt. Först "En liden vid kanin" och sen "En liden gåsapåg från Skåne". Själv blev jag lite sentimental men Redaren som är från Kalmar blev inte nämnvärt påverkad.

Man firar julen här liksom på många andra ställen i världen och det fanns naturligtvis en stor julgran på torget mitt i byn och varuhus med allt vad man kan önska av en riktig julpyntning. Vi gav oss själva fyra nya kuddöverdrag till våra fyra båtsittdyner från Claes Olsson på Väla i Helsingborg som nu uppnått den aktningsvärda åldern av fyra år. De var en gång marinblå men den tropiska solen har omsorgsfullt blekt bort så gott som all färg på tyget. Solen tar hårt på det mesta här. Plast som inte är UV-beständigt vittrar sönder på mindre än en säsong i Karibien precis som på andra lika härliga ställen.

Är man mörbultad efter en hård seglats kan man gå till LiLi och få kinesisk massage eller kanske koppla av med en stillsam tur i en hästdroska runt den trevliga lilla staden.

För egen del var vi inte mörbultade då vi som de flesta redan vet seglar i en följsam högkvalitetsbåt från Najadvarvet i Orust på Tjörn. Däremot rejält hungriga så vi beslöt oss för att köpa ett par pund lobsterstjärtar med skal. Ganska gott om jag får vara ärlig för en gångs skull.

Belizisk fiskmånglare i uniform

Färsk opastöriserad mjölk finns att köpa överallt och då producenterna är väldigt miljömedvetna här använder man bara återvinningsbara flaskor av naturmaterial. Vars ett läskande kvartsgallon blev det mitt i solskenet.