måndag 24 december 2012

Chichen Itza och en födelsedag

När nu vår båt befinner sig i ett tryggt temporärt importerat tillstånd skalkade vi däcksluckorna och packade ryggsäckarna för att bege oss på upptäcktsfärd inåt landet. Återigen tog vi oss med färja till staden Cancun. Denna gång en större och snabbare än när båten skulle importeras.

Det går stora bekväma luftkonditionerade förstaklassbussar kors och tvärs med mycket rimliga biljettpriser så vi hoppade på en väl avkyld sådan och for iväg till Chichen Itza

där jag slagit på stort och överraskade redaren med ett femstjärnigt hotell då det snart var hennes födelsedag.

För säkerhets skull blev det bröllopssviten också...

Hotellet ligger på gångavstånd strax intill det historiska området så vi tog en promenad dit genom de vackra omgivningarna och fick betala flera hundra kronor för att titta på de gamla ruinerna.

Om någon till äventyrs inte hört talas om Chichen Itza kan jag upplysa om att här har flutit mycket blod för många hundra år sedan. Det finns en jättestor tempelpyramid och gravsättningar etc. Har något med Mayaindianer att göra tror jag. Wikipedia upplyser enligt följande citat;

"Den historiska staden Chichén Itzá är en arkeologisk plats i sydöstra Mexiko cirka 190 km sydväst om Cancun på norra Yucatánhalvön. Platsen upptogs 1988 på Unescos världsarvslista och den 7 juli 2007 blev den utsedd till ett av världens sju nya underverk.

Staden bär spår av olika kulturepoker, en maya- och en itzá-epok. Staden var betydande redan under klassisk mayansk tid, c:a 500–900. På 900-talet invaderades den av itzáfolket. Chichén Itzás storhetstid slutade omkring 1400.

Ruinerna av staden påträffades i djungeln på 1800-talet och sedan dess har flera tempel delvis restaurerats, till exempel det ståtliga Krigarnas tempel, ett pyramidtempel med omgivande kolonnader.

Man kan här även beskåda ett flertal reliefer som framställer den befjädrade ormen, Kukulcan identisk med aztekernasQuetzalcóatl. Längs kanten på Kukulcán-templet kan man vid vårdagjämningen beskåda det märkliga skådespelet att guden kommer krälande ned från himlen och fortsätter i riktning mot en cenote, vattenhål, där offerceremonier var brukliga. (Detta skådespel skapas genom att ljuset faller på ett sätt som formar en ormliknande skugga längs med kanten på pyramidens norra del, och avslutas i det ormhuvud som pryder kanten längst ner. Denna trappa pekar rakt mot den heliga cenoten.)"

Massor av krimskrams fanns att köpa och alla försäljare som fanns överallt var på en som mygg och bedyrade unisont att det var så gott som gratis. Bara en dollar till det var dags att betala. Då gick priset upp. Tröttsamt och tråkigt när saker och ting med så stora historiska värden förvandlas till tung turistindustri.

Åter på hotellet tog vi det lugnt och njöt av kvällningen på den trevliga hotellterrassen utan att bli trakasserade av mygg och försäljare.

Däremot kom det en mexikansk familjetrio och spelade tre vackra kärleksserenader tillägnade redaren. Även jag fick lyssna. Månen tittade fram. Sången, ackompanjerad av gitarrmusiken, ekade mjukt mellan de höga palmerna och det var väldigt romantiskt.

Hotellets utmärkta restaurang utmärker sig med att använda utmärkta ekologiska råvaror i matlagningen. Mycket av frukt och grönsaker kommer från egna odlingar på området. Maten var nästan lika god som den jag serveras dagligen ombord på båten.

Nästa morgon var vi uppe med solen och fick en lätt frukost innan vi fortsatte vår resa, åter med buss, och nu till staden Merida ett par timmar västerut.

"Mérida är en stad och kommun i östra Mexiko och är den administrativa huvudorten för delstaten Yucatán. Staden grundades av spanjorer år 1542 på den plats där mayastaden T'ho (eller Ichcaanzihó) var belägen, och uppkallades efter staden Mérida i Spanien. Staden ligger på den nordvästra delen av Yucatánhalvön och är belägen nära mittpunkten av Chicxulubkratern, som är en rest av ett 65 miljoner år gammalt meteoritnedslag."

Precis som i Malmö finns det banditer här och man måste låsa in sina pengar i pansarbilar när de flyttas från oss till banken av de affärer vi avyttrat dem i.

Som i alla städer av rang finns det även här en gammal stadskärna med historiskt intressanta byggnader och museer.

Vackra arkader

med exklusiva butiker

där man hittar fint hantverk men till höga turistpriser

En heldag blev det, sen var vi mätta på stadsmiljön vilken nästan var lika stökig som på Väla köpcentrum i Helsingborg nu några dagar före julhelgen. Vi tog den alltför luftkonditionerade bussen tillbaka till Cancun och frös i fyra timmar. Jag bad chaffisen minska på kylan men fick en utskällning på spanska, under det att han släppte ratten och slog ut med båda händerna ett otal gånger, och jag förstod så mycket som att han hade fullt upp med att ratta bussen och inte tid med att hålla på med temperaturjusteringar åt kräsna utbölingar. Jag svarade honom på skånska vilket han som tur var inte förstod.
Morgonen därpå passade Redaren på att fylla år på riktigt så jag kompletterade med att bjuda på frukost i vår hemtrevliga sittbrunn.

Julskinka, små prinskorvar, brunkål och Jansson på gång!