onsdag 7 december 2011

Åter i Karibien

Efter en händelserik sommar är vi nu åter i Karibien för att inledningsvis fortsätta vårt äventyr västerut mot Panama. 
Båten låg kvar som vi lämnat den på Curacao Marine i Willemstad och det var bara att sätta igång arbetet med att få den sjöklar igen. Att komma hemifrån svalt höstväder till mördande 35 grader i båten är inget kul och vi bestämde oss därför omgående för att ta in på ett litet trevligt hotell fram tills dess att båten kommit i sjön.



Varvet fick göra en del av jobben, som till exempel att slipa bottnen och polera skrovet. Man har duktigt folk till rimlig kostnad och effektiva maskiner som vi själva saknar. Alla vill sjösätta samtidigt vid den här årstiden då orkansäsongen går mot sitt slut så varvet har fullt upp och då det dessutom regnar en hel del vid den här tiden är det inte alltid man kan hålla tidtabellen. Ett par dagars försening blev det men vem har bråttom...?
Vi lämnade den bekväma hotelltillvaron och flyttade ombord. Efter ett par dagar var båten sen sjöklar och vi åkte in på hamnkontoret och betalade för ett ankringstillstånd i lagunen "Spanish Water". Stället är väldigt väl lämpat för långliggare och det är fullt av båtar som ligger här med folk ombord hela orkansäsongen. En del stannar här för gott som en äldre holländare som bor på sin katamaran sen sju år tillbaka och försörjer sig på att sälja wifi-abonnemng till internet från sin router ombord till de andra ankarliggarna.
Vi tog det lugnt en veckas tid och anpassade oss till livet ombord samt vande oss så sakta vid värme och stark sol. Det är lätt att bränna sig den första tiden så det är solskyddsfaktor 25 som gäller.
När vi bunkrat fullt med vatten, bränsle och mat seglade vi upp till en vik på öns nordvästra sida och övernattade innan vi satte kurs mot Aruba som är den västligaste av ABC-öarna Aruba, Bonair och Curacao. Solen sken, vinden var med oss och vi fick en underbar heldagssegling för gennaker (stort lättvindsförsegel). Venezuelas kust ligger nära och då en del piratöverfall mot segelbåtar förekommit de senaste åren är kustbevakningen alert och hjälper till med att spana av området. Ett av deras plan flög över oss på låg höjd ett flertal gånger och tog radiokontakt. Man ville ha alla uppgifter om båt och besättning. Samtalet avslutades med att jag berättade att jag själv varit pilot och fick svaret att "då gör vi en extra överflygning" och man önskade oss en trevlig segling.


Aruba är inget bra ställe för långseglare. Det kryllar av turister och det mesta är väldigt dyrt. Marinan hyser nästan bara jättestora havsgående sportfiskebåtar och är väldigt dyr så vi ankrade istället i en liten vik precis intill Oranjestad och öns flygplats. In och utklarering ordnades enkelt och smidigt. Tullen är anslutna till ett webbaserat system som heter "eSeaClear" där man kan föranmäla sig och på så vis slippa all mördande pappersbyråkrati i fem exemplar som annars är så vanligt här i Karibien.
Den lilla staden har flotta shoppingarkader med vakter på elmoppar och på öns västra sida ligger jättestora hotellkomplex.




Vi stannade bara ett par dagar och fyllde på med lite diesel och färskvaror innan vi fortsatte västerut. Ett bra väderfönster öppnade för oss och vi fick återigen en underbar medvindssegling i behaglig sjö med långa mjuka vågor. Dessutom en till två knops medström ända bort till en liten ögrupp som heter Los Monjes där en av öarna är bemannad med kustbevakningsfolk från Venezuela. Vi beslöt att övernatta i en liten ganska skyddad vik.


En ung uniformerad kille tog emot på den karga ön som bara har en grov stenkaj. Det var högt besvärligt svall och kajen rejält insmord med svart gummi från fiskebåtarnas däckfendrar så våra vita fina blev omedelbart nedkletade och det tog en hel eftermiddag att få dem rena med hjälp av allt från lacknafta till diskmedel. Killen gjorde en nitisk inspektion och kollade till och med datum på eldsläckarna men var väldigt trevlig. Vi fick tillstånd att stanna på den i övrigt mycket karga och ogästvänliga ön max tre dygn. Ingen växtlighet, bara sten och rostiga cisterner samt ett dieselkraftverk som höll väsen dygnet runt. Det blev fyra då vi blev överraskade av kraftig vind och grov sjö.


Colombia nästa

Inga kommentarer: