söndag 24 februari 2013

Rundtur på Kuba

Först tänkte vi ta en buss till Havanna, Kubas huvudstad, men beslöt att hyra en kinesisk Volvo-Geely istället. Skönt att vara lite mer flexibel.


Närmsta vägen till Havanna är den stora bitvis åttafiliga motorvägen. Man tror inte det är sant. Ingen trafik och hästekipage i motsatt riktning på motorvägen. Spikrakt över halva Kuba och rakt in i den myllrande huvudstaden.




Övergången från motorväg till storstad är abrupt. En motorväg med åtta filer som slutar tvärt mot en T-korsning med smågator. Först lätt men nu svårt att navigera rätt då Havanna är en förvånansvärt stor stad. Vi fotograferade från bilen och blev genast prejade av en liten civil rysk Lada med stor radioantenn bak. En mycket arg hemlig agent med stickande svart blick gapade och gick på till hans kvinnliga kollega drog bort honom och vi fick fortsätta vårt turistande.
Vi beslöt att ta det lugnt, leta upp något hyfsat rent hotell och äta en god bit mat för den här dagen. Valet blev Havannas stora Marina Hemingway och hotellet där. 


Hyfsat bra på ytan men då man till exempel tar en tjuvtitt i proppskåpet såg det ut så här... Undrar vad ett svenskt skyddsombud skulle haft för synpunkter?


Marinan är en jättesatsning på utländsk båtturism som gjordes på åttiotalet. Den består av ett flertal kanaler med radhus och båtplatser. Precis som på den åttafiliga motorvägen är det ingen trafik här heller. Hela anläggningen har förfallit successivt in mot hotellet som är hjärtat i det hela. Endast en kanal är i bruk för långseglare.






En snabb trimaran som vi träffat på flera gånger tidigare låg oväntat här plus att svenska flagga satt i toppen på en annan båt.
Alla större marinor har en Yachtklubb. Så även denna. Vi gjorde ett besök och kikade runt och tittade på allt det nautiska som hör yachtklubbar till.





Ytterområdena av Havanna är gröna och luftiga. Parker och palmalleer är välhållna och vackra. I ett sådant område ligger cigarrfabriken Cuhiba vars cigarrer lär vara en av världens finaste. 
Vi gjorde ett oanmält besök och försökte få till en rundtur. Det lyckades nästan men vi ombads att först åka till deras kontor inne i centrum för att få tillstånd.


Centrum är kulturellt och livligt med sina vackra byggnader, hästdroskor, gamla amerikanare och kafeer. Atmosfären är blandad på ett sätt vi aldrig tidigare stött på.













Efter händelserik dag på egen hand i Havanna tog vi vår hyrbil och körde till Matanzas. Dagen skulle egentligen vara guidad men den rundtur vi köpt via hotellet avgick en timma tidigare än vi tänkt oss. Våra klockor stod en timme fel sen Mexiko! Vi missade den och fick guida oss själva istället.


Öster om Matanzas ligger badorten Varadero längst ute på en enorm sanddyn. Lite som Skagen för er som varit där. Vi fortsatte dit och hittade ett billigt motell direkt vid stranden av Kubas nordkust med USA och Key West under horisonten.






Dagen avslutades med en enkel middag i centrum av badorten på en restaurang med rysk personal. Det kubanska köket kanske inte är världens bästa och det beror säkert på svårigheterna att få tag på färska råvaror. Dagen efter var det tjock dimma. Första gången vi sett det i Karibien.



När vi fått vår frukost körde vi tvärs över ön lite längre österut än gången innan och slapp den mördande tråkiga åttafiliga motorvägen. Nu kom vi genom många småstäder eller kommuner och arbetsläger. Det var som att komma till Polen för 40 år sedan. Intressant att få se och uppleva innan västvärlden förändrat samhället totalt här. Kanske precis som i Kina där det bara fanns cyklar i Peking så sent som tidigt åttiotal.





Mycket av jobben finns på landet i jordbruket men även i gamla nedgångna fabriker i så dåligt skick att man undra hur det bara kan fungera. Lastbilarna ryker svart liksom i oljekraftverkens skorstenar.


Stora bostadskollektiv med slumartade förhållanden såg vi på en hel del platser. Ingen vacker syn och det verkade råda en sorts stilla uppgivenhet då det kanske inte är lönt att engagera sig. Verkar så.






En del människor har det svårt här den saken är klar men alla är vänliga och glada och säger sig älska sitt Cuba högt. Andra har det lite bättre och kan hålla raggarbil!


På hotellet i Hemmingway Marina fick vi tag på en fungerande Internetanslutning och kunde hämta hem långprognoser för vind och hav. Ett bra väderfönster stod öppet flera dagar framöver lämpligt för att dra genom ner till Jamaica söder om Kuba. Vi fortsatte alltså mot båten i Cienfuegos och lämnade igen hyrbilen två dagar för tidigt. Vi passerade genom ytterligare områden helt opåverkade av turism. Folket tittade förvånat och storögt på oss.
Kuba har egen olja och på ett ställe längs nordkusten stod det oljepumpar nästan nere på stranden längs vägen.






Vi var färdiga med Kuba och har en gäst som skall mönstra på ombord på Jamaica om en dryg vecka. Tanka fullt med vatten och diesel. Betala marinan samt checka ut hos passpolisen och få färdtillstånd av "Harbour Master" som kom ombord och började rota genom båten tills de hittade de extra mobiltelefoner jag deklarerat när vi kom in i landet. De flesta seglare har någon eller några gamla mobiltelefoner liggande från andra länder där man får dem för några tior med ett kontantkort.
Man frågade försynt om man möjligtvis kunde få dessa och jag förstår att de var informerade av sina kollegor. De fick våra gamla mobiler, alla överblivna pesos samt lite tvål, tandkräm etc och vi våra tillstånd plus att presenter och pengar förbrödrade oss fullständigt per omgående.


Vi hann inte helt ur lagunen innan det blev becksvart. Ett vackert segelfartyg gick om oss och vi hängde på genom den slingrande farleden ut i öppet hav. Sen var det mörkt, ensamt och med krabb motsjö och motvind stångade vi oss fram för motor hela natten till vi kom inomskärs igen med bättre förhållande att segla i. Vi fick en underbar dag med delfiner och bad. 


Väderfönstret tvingar oss att fortsätta nonstop över till Jamaica. Nästan fyra dygn tog det och utan dramatik var det.

Ännu ett gästflaggsbyte

Inga kommentarer: