söndag 28 november 2010

A Cool Man

Där det är varmt är kylen guld värd. Fungerar den inte blir det problem. Inte för alla men för oss som är vana och bortskämda. Det finns långseglare som är ute år efter år utan kyl och det blir klart ett visst sätt att leva. Mycket får försakas och det blir troligen bröd, gröt och bulgur mest hela tiden.


Vår kylbox är luftkyld vilket för den tekniskt intresserade, men ej insatte, betyder att köldmediet som förångats inne i kylboxens värmeväxlare och dragit till sig värmen i boxen cirkulerar med hjälp av en kompressor till en kylare utanför där den varma gasen skall kondensera och avge värmen till kylluften som en fläkt viftar genom spalterna. I Nordeuropa där luften är relativt sval fungerar det men inte här. Kylningen blir för dålig och kompressorn jobbar och drar en massa ström som man oftast har ont om ute på ankarplatserna. Lösningen är att kyla med sjövatten men då våra resurser ombord inte räcker för så avancerade ingrepp var vi tvungna att be Mr Basil om hjälp. En välkänd cool man bland alla seglare som haft problem med sina kylanläggningar.


Med skruvstäd på pickupens flak, kylgasflaska med manometrar i händerna och svetstuber i bakfickan är han gurun som fixar allt som inte är kallt nog. Med en liten hemgjord kylslinga, en vattenpump, slangar, nipplar och elsladdar hjälptes vi åt att få till det. Basil kopplade in kylslingan i serie med befintlig luftkyld kondensor så kylen fungerar fortfarande om man till exempel ligger på land och saknar kylvatten. Fiffigt och enkelt system som faktisk i ett slag verkar ha minskat ner elkonsumtionen dramatiskt ombord.

Tänk om man själv kunde hoppa ner i kylen ibland...

Inga kommentarer: